Hvem er vi
Hanne Bendix
Jeg er seminarieuddannet lærer og startede med at være lærer i den alm. folkeskole i 10 år.
I 8 af disse år indgik jeg i et team på 5-7 lærere, som varetog ikke fagdelt undervisning af 60 børn under forsøgsrådet.
Herefter gik jeg over til at undervise børn med autisme. Jeg har således undervist specialklasser i K-klasserne ( nu Hedevang, Fjordskolen) i Roskilde i mere end 25 år.
I disse 25 år har synet på autisme gennemgået en meget stor forandring. I dag findes der masser af litteratur på området, men dengang var det småt med viden. Det betød, at vi selv måtte udvikle metoder og gøre vores erfaringer, for at få dagligdagen til at fungere.
I 2005 oprettede jeg Roskilde Autisme Rådgivning, hvor jeg rådgiver børn, unge og voksne med autisme eller Aspergers syndrom, samt deres forældre og søskende.
I 2008 tog jeg til USA for at lære mere om legetræning af børn. Her tog jeg en ekstra uddannelse som konsulent i Play- project, som er et legetræningsprogram, specielt beregnet til børn med autisme. (se www.playproject.org )
Læs mere om mine bevæggrunde og arbejdsformen i artiklen: Social træning af børn og unge med autisme eller Aspergers syndrom
Rikke Kjær Pedersen
Pædagog (1999) og PLAY- Project legetræner hjemmekonsulent
(2014)
I 2014 fik
jeg det privilegium at rejse til Michigan i USA for at uddanne mig til
PLAY-Project legetræner.
Siden 2014
har jeg fordybet mig i arbejdet med PLAY-Project legetræning og i dag fungerer
jeg, som legetræner-hjemmekonsulent for børn og deres familier, samt supervisor
for personalet i indskolingen på Fjordskolen Hedevang, Roskilde.
Samtidig
tilbyder jeg PLAY-Project legetræning i form af hjemmekonsultationer og
oplæring i visualisering og struktur, herunder Sociale Historier, via Roskilde
Autisme Rådgivning.
Det handler
om at lære PLAY– Project metoder og teknikker fra sig således, at alle der har
med barnet at gøre, lærer at blive barnets bedste legekammerat.
Hemmeligheden
bag legetræning er at se barnet præcis, hvor det er, se hvad barnet vil og
følge dets ideer. Gør det som barnet holder af at gøre, og det vil elske at
være sammen med dig.
Mange
forældre forsøger at pålægge barnet deres egne ideer, hvilket ikke virker. I legetræning
følger vi barnets spor, læser dets signaler og engagerer barnet i interaktion
og samspil, som følger barnets lyst og ideer.
Med denne
tilgang udvikler barnet både sine sociale og sproglige kompetencer.
For mig handler
det om, at dele ud af min viden og mine erfaringer, som gang på gang fortæller
mig, at det nytter at gribe ind og engagere sig i leg med barnet. Herved får
barnet mulighed for at udvikle sine potentialer til fulde. Det er både sjovt, menings-
og virkningsfuldt arbejde, som samtidig er i overensstemmelse med forskning på
området.
Jeg ser frem
til at samarbejde med Jer og I er altid velkommen til at kontakte mig for en
mere uddybende samtale.
I rådgivningen er der desuden tilknyttet pædagoger, lærere og psykologer, der kan hjælpe indenfor deres særlige specialer. |