For børn, unge og voksne med autisme eller Aspergers syndrom -og deres familier

Hvem kan vi gøre noget for?

Formål

Hvem er vi?

Foredrag

Pris


   
Hvem er vi





Hanne Bendix

Jeg er seminarieuddannet lærer og startede med at være lærer i den alm. folkeskole i 10 år. 

I 8 af disse år indgik jeg i et team på 5-7 lærere, som varetog ikke fagdelt undervisning af 60 børn under forsøgsrådet.

Herefter gik jeg over til at undervise børn med autisme. Jeg har således undervist specialklasser i K-klasserne ( nu Hedevang, Fjordskolen) i Roskilde i mere end 25 år.

I disse 25 år har synet på autisme gennemgået en meget stor forandring. I dag findes der masser af litteratur på området, men dengang var det småt med viden. Det betød, at vi selv måtte udvikle metoder og gøre vores erfaringer, for at få dagligdagen til at fungere.

I 2005 oprettede jeg Roskilde Autisme Rådgivning, hvor jeg rådgiver børn, unge og voksne med autisme eller Aspergers syndrom, samt deres forældre og søskende.

I 2008 tog jeg til USA for at lære mere om legetræning af børn. Her tog jeg en ekstra uddannelse  som konsulent i Play- project, som er et legetræningsprogram, specielt beregnet til børn med autisme. (se www.playproject.org )  

Læs mere om mine bevæggrunde og arbejdsformen i artiklen: Social træning af børn og unge med autisme eller Aspergers syndrom

 






Rikke Kjær Pedersen

 

 Pædagog (1999) og PLAY- Project legetræner hjemmekonsulent (2014)

 

I 2014 fik jeg det privilegium at rejse til Michigan i USA for at uddanne mig til PLAY-Project legetræner.

Siden 2014 har jeg fordybet mig i arbejdet med PLAY-Project legetræning og i dag fungerer jeg, som legetræner-hjemmekonsulent for børn og deres familier, samt supervisor for personalet i indskolingen på Fjordskolen Hedevang, Roskilde.

Samtidig tilbyder jeg PLAY-Project legetræning i form af hjemmekonsultationer og oplæring i visualisering og struktur, herunder Sociale Historier, via Roskilde Autisme Rådgivning.

Det handler om at lære PLAY– Project metoder og teknikker fra sig således, at alle der har med barnet at gøre, lærer at blive barnets bedste legekammerat.

Hemmeligheden bag legetræning er at se barnet præcis, hvor det er, se hvad barnet vil og følge dets ideer. Gør det som barnet holder af at gøre, og det vil elske at være sammen med dig.  

Mange forældre forsøger at pålægge barnet deres egne ideer, hvilket ikke virker. I legetræning følger vi barnets spor, læser dets signaler og engagerer barnet i interaktion og samspil, som følger barnets lyst og ideer.

Med denne tilgang udvikler barnet både sine sociale og sproglige kompetencer.

For mig handler det om, at dele ud af min viden og mine erfaringer, som gang på gang fortæller mig, at det nytter at gribe ind og engagere sig i leg med barnet. Herved får barnet mulighed for at udvikle sine potentialer til fulde. Det er både sjovt, menings- og virkningsfuldt arbejde, som samtidig er i overensstemmelse med forskning på området.

Jeg ser frem til at samarbejde med Jer og I er altid velkommen til at kontakte mig for en mere uddybende samtale.

I rådgivningen er der desuden tilknyttet pædagoger, lærere og psykologer, der kan hjælpe indenfor deres særlige specialer.